ایده پردازی
ایده پردازی

خلق یک میلیون ایده :

یکی از مقالاتی که می تواند کمک بسیار زیادی در افزایش ایده پردازی و خلاقیت شما بکند روش خلق یک میلیون ایده در دقیقه است.

کسانی که به ایده پردازی شغلی و خلق ایده های خلاقانه علاقه دارند این روش می تواند قدرت ایده پردازی آنها را تقویت کرده و از این طریق می توانند ایده های پولساز در حوزه کسب وکار  ایجاد کنند .

کسانی می توانند ایده های پولساز و خلاقانه با درآمد های بالای 10 میلیون ایجاد کنند که توانایی ایده پردازی بالایی داشته باشند و همچنین بتوانند نیازها و اولویت های مردم را پیدا کرده و از آن طریق به آنها محصولات و خدمات جدید و خلاقانه ارائه دهند.

روش زیر یکی از صد ها روش افزایش قدرت ایده پردازی است . اگر به این مبحث علاقه دارید حتما تا انتها آنرا دنبال کنید.ایده پردازی

ایده پردازی و روش خلق یک میلیون ایده در دقیقه:

تجزیه و تحلیلی که تاکنون از تمام آزمایشهای روانی به عمل آمده است، به این نتیجه اشاره دارد که "استعداد خلاقیت"، به طور نرمال تقسیم شده است و این به زبان ساده یعنی: ما همه با درجات مختلف دارای این استعداد هستیم.

این تحقیقات همچنین نشان میدهند که درجه مؤثر بودن خلاقیت ما با بازده انرژی فکری ما، یعنی تلاش و پشتکارمان، ارتباط بیشتری دارد تا استعداد درونیمان.ایده پردازی

پس، خلاقیت آموختنی است. میتوان با تکنیکهایی ساده خلاق و نوآور بود، تنها کافی است که این روشها را یاد بگیریم.ایده پردازی

به داستان زیر دقت کنیدایده پردازی ایده پردازی

چند قرن پیش طاعون مرگ آور بی سابقه ای، در یک روستای کوچک در "لیتوانی" شیوع پیدا کرد.

مسئله عجیب این بود که قربانیان به محض ابتلا به این بیماری تقریبا به کمای مرگ آور و عمیقی فرو میرفتند. اکثریت آنها میمردند، ولی گاها افراد قوی بر این بیماری غلبه میکردند و سلامتی خود را باز مییافتند.

مشکل آن زمان این بود که چون در قرن 18از تکنولوژی پیشرفته پزشکی خبری نبود، افراد عادی نمیتوانستند تشخیص دهند که کدامقربانی مرده و کدام زنده است.ایده پردازی ایده پردازی
در یکی از روزها آنها متوجه شدند که شخصی را زنده زنده دفن کرده اند! این اتفاق باعثبیداری اهالی شهر شد.
آنها جلسه ای ترتییب دادند مبنی بر اینکه چه کار کنند تا دیگر چنین اتفاقات ناگواری تکرار نشود. بعد از بحثهای طولانی، بسیاری از مردم راه حل هایی پیشنهاد کردند که در پایان دو راه حل انتخاب شد:ایده خلاق
گروهی تصمیم گرفتند که مقداری آب و غذا در جعبه ای که بدن قربانی قرار دارد،بگذارند، حتی سوراخ هوا هم در بالا و پایین جعبه ایجاد کردند، این راه حل گران تمام میشد ولی ارزش نجات دادن جان مبتلایان را داشت.

گروه دوم، راه حل دیگری پیشنهاد کردند که به نظر ارزانتر می آمد. یک میخ چوبی 12 اینچی را درست از بالای تابوت در محلی که قلب قربانی قرار داشت، طوری قرار دادند که به محض اینکه در تابوت بسته میشد، شک زنده یا مرده بودن قربانی هماز بین میرفت!ایده پردازی ایده پردازی

اگر به ماجرا دقت کنیم نحوه طرح سوال، تفاوت را نشان میدهد.ایده پردازی ایده پردازی

گروه اول: چه کار کنیم اگر کسی را زنده دفن کرده باشیم؟

گروه دوم: چگونه میتوانیم مطمئن شویم کسی را که دفن میکنیم، مرده است؟

این خیلی خوب است که ما به دنبال پاسخ درست باشیم، اما اکثر ما تمایل داریم که بعد از پیدا کردن اولین پاسخی که به ذهنمان میرسد، دنبال پاسخ دیگری نگردیم. برای خلاق بودن باید جنبه های مختلف را مورد توجه قرار داد، سوالات را به درستی و با تنوع مطرح کرد. فراموش نکنیم که: همیشه بدیهی ترین جواب، بهترین جواب نیست!

333 سال قبل از میلاد مسیح، ژنرال ماسادونی، "الکساندر کبیر"، به همراه ارتش خود به "گوردیوم" یکی از شهرهای آسیا رسید و زمستان را در آنجا گذراند.

در آنجا متوجه شد که گره ای به عنوان گره کور در آنجا وجود دارد و پیشگویی کرده بودند که هر کس بتواند آن را باز کند شاه آینده آسیا میشود. این موضوع باعث کنجکاوی الکساندر میشود و به آنجا میرود تا برای باز کردن گره کور تلاش کند.

کمی فکر میکند ولی بعد از تلاشهای بی ثمر در یافتن سر گره کلافه میشود. از خود میپرسد: "چگونه میتوانم گره را باز کنم؟"

فکری به ذهنش خطور میکند، "فقط میتوانم قواعد گره گشایی خودم را به کار ببرم!"

شمشیرش را بیرون میآورد و گره را از وسط نصف میکند و آسیا نصییب وی می شود! بله به همین راحتی با تغییر قواعد میتوان خلاق بود، کافیست متفاوتتر از معمول فکر کنیم.

خوب یک سوال در اینجا مطرح میشود که چطور خلاقیت را افزایش دهیم و یا به نوعی
چطور خلاقتر باشیم؟

شما چقدر میخواهید خلاق شوید؟ 1 برابر بیشتر ازقبل؟ 3 برابر بیشتر از قبل؟ 10 برابر؟آرزویتان چیست؟ایده پردازی ایده پردازی

یک فرد معمولی میتواند بین یک تا 10 ایده در ده دقیقه تولید کند (بین یک دهم تا یک ایده در هر دقیقه).

افراد با استعدادتر میتوانند ده ایده در هر دقیقه تولید کنند. یک نابغه می تواند 100 ایده در یک دقیقه تولید کند که البته به این معنی نیست که واقعا همین تعداد به وجود آورد، بلکه این ایده ها جهشی هستند و در یک سطح با ایده های فرد معمولی قرار نمیگیرند.

ما میخواهیم یک میلیون ایده در یک دقیقه تولید کنیم.

آیا شما باور دارید که میتوانید این تعداد ایده را در یک دقیقه خلق کنید؟

قاعدتا جواب شما منفی است. اگر شما هم جزء این دسته هستید، من واقعا متاسف هستم چون شما یکی از قانونهای خلاقیت را شکسته اید، قانون دوم خلاقیت یعنی "چرا که نه". این قانون به ما میگوید برای خلاق بودن نباید خودمان را محدود کنیم و هر وقت در فکرمان نه شنیدیم باید بگوییم "چرا که نه".

اما میرسیم به مبحث " تولید 1 میلیون ایده در 1 دقیقه".

این روش را دکتر آندره جی. الینیکف در کتاب خود با عنوان :

“Mega Creativity:5 Steps to Thinking like a Genius” اینگونه توضیح داده است:
روش BAMMA (خلق همزمان ایده های بسیار از طریق تجزیه و تحلیل ساختار شناسانه)

برای عادت دادن ذهن و تمرین از یک مثال بسیار ساده شروع میکنیم. یک وسیله که در اطرافتان هست را در نظر بگیرید.ایده پردازی ایده پردازی

برای اینکه بتوانید خلاقیت خود را پرورش دهید، سعی کنید طبق مثال پیش روید و واقعا آن را امتحان کنید. به عنوان مثال ما خودکار را در نظر میگیریم، اجزای آن را در لیستی مانند لیست جدول 1 یادداشت کنید.


سپس برای هر کدام از اجزایی که نوشته اید، 11 مورد را بیان کنید. این کار را با طوفان ذهنی ایده های مختلف که راجع به هر کدام از اجزا به ذهنتان میرسد، انجام دهید. اما دقت داشته باشید که هر مورد را جداگانه پر کنید، برای مثال مشخصاتی که برای جوهر در نظر میگیرید ممکن است به صورت زیر باشد:ایده ناب

جوهرخشک، جوهر سمی، جوهر نامرئی، جوهر منجمد، جوهر خوردنی (چرا که نه!).

توجه داشته باشید که در مورد امکان پذیری آنها فکر نکنید و در این مرحله کیفیت کار را مدنظر نداشته باشید، بلکه به کمیت و تولید ایده توجه کنید.

حداقل 10 مورد را که به ذهنتان میرسد یادداشت کنید.

در این مرحله ممکن است متعجب شوید که چه کلمه های بیربطی به ذهن شما رسیده است .(بدنه اتومبیل، کلاه بوکس، گیره همزن و ...) اما از کارتان دست نکشید، هر ایده هر چقدر هم که بیربط باشد، خوب است.

زمانی که در حال نزدیک شدن به ویژگی دهم در هر ردیف هستید، از خودتان بپرسید آیا ممکن است خودکاری بدون هیچ جوهری داشته باشیم؟ اگر جواب شما بله است در ستون سوم عدد صفر را در جلوی آن یادداشت کنید.
اگر در تولید ایده به مشکل خوردید، میتوانید از روش واژه های تصادفی استفاده کنید. بدین صورت که واژه ها را از اینترنت، اشیای جلوی چشم، لغتنامه، گوشی موبایل و هر چیز دیگری پیدا کنید. برای مثال، جدول نهایی شما به صورت زیر میشود:

بعد از اینکه ماتریس را کامل کردید، شروع به ترکیب گزینشی کنید. سعی کنید ویژگی های متنوعی را در یک خودکار، با هم در نظر بگیرید. ترکیبات متنوعی به وجود آورید.

ساچمه مثلثی، جوهر خوردنی، بدنه منعطف، نوک هوشمند، فنر جنگلی، گیره رادیو، دستگیره مایع (چه عبارتهای بیربطی)!ایده پردازی ایده پردازی

ممکن است با بعضی ترکییها مشکل داشته باشید ولی بیایید از زاویه دیگری به آنها نگاه کنیم.

وظیفه ساچمه رساندن جوهر به نوک قلم است. بنابراین، فرقی نمیکند سه گوش یا مربعی باشد مهم انجام این وظیفه است. "جوهر خوردنی" شاید غیرقابل تصور باشد.

ولی تصور کنید برای فضانوردانی که احتیاج به غذا دارند از این جوهر استفاده شود تا با خوردن کمی از آن تا مدتی سیر شوند! یا "فنر جنگلی" میتوان فنری را تصور کرد که وقتی فشرده میشود صدای حیوانات جنگلی از خود ایجاد کند یا صدای آرامش بخش آب! "گیره رادیو" میتواند به نوعی تنظیم شود که به راحتی یک گیرنده رادیو باشد و در هر لحظه بتوان از رادیو استفاده نمود! ایده ناب

همانطور که دیدید، با کمی خلاقیت میتوان از ایده های نوشته شده، ترکییهای مختلف و جذابی ساخت.حالا بهترین خودکاری که ساختید را نام ببرید.ایده پردازی ایده پردازی

اگر به ستون صفر نگاه کنید بهترین و ایده آل ترین خودکار آن است که هیچ کدام از موارد را نداشته باشد ولی همچنان بتواند بنویسد!

در اینجا باید تکنیک IFR یا آخرین نتیجه ایده آل را معرفی کنیم.

این روش، ایده مکانیزم صفر است که با وجود این، عملکرد مورد انتظار را کاملا برآورده میکند. طوری که به نظر میرسد کارها خود به خود انجام شده است. یعنی چیزی که میخواهید انجام میشود و به هیچ مکانیزمی نیاز نیست.

شما بدون هواپیما یا ماشین مسافرت کنید. بدون فریاد زدن، بدون پرچم، آتش یا کدهای مورس ارتباط برقرار کنید: به عنوان مثال برای برقراری ارتباط از راه دور الان دکمه را فشار میدهیم صحبت میکنیم و تمام! هرچند هنوز دکمه ای برای فشار دادن وجود دارد ولی به ایده آل نزدیک است.

همه تکنولوژیهای جهان، در حال حرکت به سمت IFR هستند، به این علت که در هر دستگاه ارتقا یافته، میزان ایده آل بودن در حال افزایش میباشد.

قبل از اینکه به سراغ مبحث بعد برویم، سوالی از شما میپرسم. آیا تمرین را انجام دادید؟ اگر جواب شما منفی است، شما نیز مسلما انسان خلاقی هستید، هرچند برای اینکه بفهمیم تا چه اندازه خلاقید، بهتر است تمرین ارائه شده را انجام دهید. اگر واقعا این تمرین را انجام دادید پس به شما تبریک می گویم، خیلی از افراد حتی حاضر نیستند یک تمرین ساده را برای تحول در خود انجام دهند.

حرکت به سوی یک میلیون ایده در یک دقیقه

به نظر شما چند خودکار در این ماتریس داریم؟ 10 ؟ 100 ؟ 1000؟
حالا کمی برای محاسبه تعداد ایده هایمان وارد مبحث ریاضیات میشویم. تعداد خودکارهای جدید، برابر است با تعداد ترکیب های حاصل شده که برابر است با فاکتوریل تعداد ویژگیهای این خودکار.ایده پردازی ایده پردازی
تعداد ترکیبات در ریاضیات از طریق فاکتوریل حساب میشود و به شکل n! نشان داده میشود. به عنوان مثال عدد 5 فاکتوریل برابر است با 120=5×4×3×2×1

ماتریسی که ما ساختیم 8 ستون و 10 ردیف دارد که برابر 80 عنصر میشود که فاکتوریل آن عدد بسیار بسیار بزرگی میشود. به جدول زیر دقت کنید.


اگر به جدول بالا نگاه کنید، متوجه بزرگی عدد 80 فاکتوریل میشوید!ایده خلاق

حال برای ساده تر کردن و خلاصه کردن بحث، ما تنها 11 عنصر از 80 عنصر را در نظر میگیریم، که فاکتوریل آن برابر است با 39916800 و چون زیاد حریص نیستیم! فرض میکنیم که 30 میلیون ترکییب داریم. پس اگر 30 دقیقه کار کنید، بهره کار شما برابر خواهد بود با 30 میلیون ایده!ایده پردازی ایده پردازی

بنابراین شما در یک دقیقه 1 میلیون ایده خلق کرده اید. به شما تبریک میگویم.

بعضی از شما ممکن است هنوز بگویید "اما من فکر میکردم یک میلیون ایده در هردقیقه تولید میکنیم، به ترتیی و یکی پس از دیگری". برای جواب سؤال شما، داستان زیر را باهم مرور میکنیم.

حدود دو قرن پیش معلم ریاضیایت که احتمالا میل داشت ساعتی را در آرامش و سکوت بگذراند وارد کلاس شد و از دانش آموزان کلاس چهارم خواست تا مجموع همه اعداد 1 تا 100 را حساب کنند.

بعد از 5 دقیقه یکی از دانش آموزان به سمت معلم آمد و جواب را نشان او داد، معلم با تعجب به جواب او نگاه کرد! بله جوابش درست بود اما چطور امکان دارد؟ایده پردازی ایده پردازی

بیایید با هم جواب را بررسی کنیم. لطفا یک برگه کاغذ بردارید و تمام اعداد 1 تا 100 را در
5 دقیقه با هم جمع کنید.

البته ممکن است که شما حال جمع کردن این همه عدد را نداشته باشید و صرفا به دنبال جواب هستید. هیچ مشکلی ندارد چون اینجا کلاس درس ریاضی نیست بلکه این یک مثال ساده است!

اگر شما برای جمع از عدد یک شروع کرده و همینطور شروع به بالا رفتن نمودید، یا از آخرین عدد به سمت یک آمدید،از روشی که به آن "تفکر ترتیبی" گفته میشود، استفاده کرده اید. این تنها راهی است که پس از پرسیدن سؤال به ذهن ما میرسد و اغلب طولانی، خسته کننده و با خطای بسیار همراه است.

حال اعداد را با نگاهی متفاوت ببینید. از بالا به مسئله نگاه کنید.

مجموع 1 و 100 برابر با 101 میشود و همینطور مجموع 2 و 99 , 98 و 3 و به همین ترتیب تا آخر .بنابراین ما 50 عدد که مجموعشان 101 میباشد داریم , که برابر میشود با 5050= 50×101 نام آن نوجوان گوس بود، بله همان گوس که در کتابهای ریاضی و فیزیک نام او را بسیار شنیده ایم!

5 دقیقه تفکر نبوغ آمیز، ارزشی بالاتر از 1ساعت، تفکر با محاسبات ترتیبی عادی دارد.

همانطور که متوجه شدید تفکر ترتیبی همیشه خوب نیست، ما با ماتریسی که تشکیل دادیم ایده های بسیار زیادی را خلق کردیم، بنابراین شما با این روش میتوانید بینهایت ایده خلق کنید فقط کافی است تا کمی در مورد مسئله مورد نظر خود فکر کنید.

شاید بگویید الان من میتوانم این همه ایده تولید کنم ولی هیچ کدام شاید عملی نباشد یا اینکه صرف وقت برای ایده پردازی درباره اجزای خودکار چه فایده ای دارد؟

در پاسخ باید گفت: هدف از تولید ایده در این مرحله صرفا کمیت ایده ها بود نه کیفیت، شما اگر از این 1 میلیون ایده تنها یک ایده عملی هم پیدا کنید تلاش خوبی انجام داده اید.

روشهایی که برای خلاقیت وجود دارد تکنیکهای ساده ای هستند که ذهن ما را برای متفاوت فکر کردن آموزش میدهد، شاید شما تا به حال در مورد اینکه یک فضانورد چطور غذا میخورد فکر نکرده بودید، ولی الان یک ایده دارید که میشود از جوهر خوراکی هم استفاده کرد، همین باعث شد که شما متفاوتتر از معمول فکر کنید.

برای خلاق بودن نیاز به تمرین ذهن است، یکی از راههایی که خلاقیت را افزایش میدهد این است که دنبال دومین پاسخ باشیم. عکاسان را در نظر بگیرید. چرا آنها تعداد زیادی عکس میگیرند ولی در نهایت از یک یا چند تا از آنها استفاده میکنند؟ نکته همینجاست؛ ما باید راه حلهای زیادی پیدا کنیم تا در نهایت بهترین آنها انتخاب شود.ایده پردازی ایده پردازی

داستان اول را یک بار دیگر بخوانید، گاهی با تغییر سوال میتوان خلاق بود، اینکه ما سوالات را چگونه برای خود تعریف میکنیم و از کدام زاویه به آنها نگاه میکنیم، ذهن ما را برای خلاقیت آماده میکند.

پس تا اینجا با روشی آشنا شدیم که به ما کمک میکند ایده های زیادی تولید کنیم، شما میتوانید از این روش برای تولید ایده در حوزه های کاری خود و حتی منزل خود استفاده کنید.

مواردی را در ستون ماتریس یادداشت کنید، سپس سعی کنید برای هر کدام از آنها کلمه ای را بیان کنید .درست مانند آنچه در مورد اجزای خودکار انجام دادیم و در نهایت با ترکیی مختلف این کلمات با هم، ایده های مختلف را امتحان کنید.

ابتدا سعی کنید با اجزای مختلف وسایلی که میشناسید تمرین کنید تا ذهن شما برای خلاق بودن آماده شود. روشهای مختلف دیگری نیز برای تولید ایده وجود دارند که با هم یکی دیگر از این روشها را که شبیه تکنیک یک میلیون ایده است، بررسی میکنیم.

این روش که "تکنیک اجباری" نام دارد، توسط "چارلز اس وایتینگ" ابداع شده است.

در این روش، همان گونه که از نامش مشخص است، باید بین دو گروه از پدیده ها ارتباط اجباری برقرار کرد.

برای مثال ما فهرستی از محصولات ساخته شده از شیشه مانند حباب چراغ، لیوان، آینه،بطری و مانند آنها را تهیه کرده و در مقابل آنها تعدادی از بازیهای مختلف را که کاملا به این موضوع بیربط هستند را یادداشت میکنیم. سپس شروع به ربط دادن این موارد به هم میکنیم. شما هم سعی کنید این تمرین را انجام دهید.


به عنوان مثال، میتوان لیوانهایی طراحی کرد که روی آن شکلک هایی نقش بسته باشد و میتوان با آن بازی خاصی را انجام داد یا شیشهای را تولید کرد که در مقابل ضربه های توپ مقاوم بوده و نشکند و یا آینه ای چند تکه برای سرگرمی بچه ها تولید کرد.

میتوان بطری ای تولید کرد که در هنگام تنیس روی میز سریع بتوان آب نوشید یا آینه ای طراحی نمود که وقتی جلوی آن میرویم با لباس فوتبالی ما را نشان دهد. یا لیوانی که وقتی چای در آن ریخته میشود صدای بازی پینگپنگ بدهد یا وقتی پر شد، صدای سوت داور به صدا درآید.

ساختار ذهن به گونه ای است که اطلاعات، به همراه زمینه یا اطلاعات محیط اطرافش، در حافظه وارد و ضبط میگردد.

به عنوان مثال اگر شما به لیست غذا فکر کنید، در کنار آن رستوران، نوشابه، آشپز، بشقاب و اقلام شبیه آن را هم به خاطر خواهید آورد. اما هیچگاه تراکتور و یا ماشین ریش تراشیتان را به خاطر نمی آورید!

بنابراین، این تکنیک کمک میکند تا اطلاعات از زمینه های آن جدا شده و با یکدیگر ارتباط جدیدی را برقرار سازند و چه بسا در این رهگذر بتوان به ایده های تازه ای دست پیدا کرد.ایده پردازی

همانگونه که با هم مرور کردیم، توانستیم با یک تکنیک جالی یک میلیون ایده تولید کنیم آن هم فقط در یک دقیقه! این نکته را نیز فراموش نکنیم که ما تنها به کمیت ایده ها توجه کردیم نه کیفیت آنها، خلاقیت مسیر جذاب و جالبی دارد؛ برای اینکه این مسیر را طی کنید . این تکینک تنها یک مورد از تکنیکهای فوق العاده خلاقیت بود.

منبع: کتاب یک میلیون ایده در دقیقه/محمد مهدی دهقان